
CITATION: Grant v. Torstar Corporation, 2008 ONCA 796
DATE: 20081128

DOCKET: C46727

COURT OF APPEAL FOR ONTARIO 

Rosenberg, Feldman, Simmons JJ.A.  

BETWEEN: 

Peter Grant and Grant Forest Products Inc.  

Respondents (Plaintiffs) 

and 

Torstar Corporation, Toronto Star Newspapers Limited, Bill Schiller, John Honderich 
and Mary Deanne Shears  

Appellants (Defendants)

Paul B. Schabas, D. Simon Heeney and D. Erin Hoult, for the appellants 

Peter A. Downard and Catherine M. Wiley, for the respondents 

Heard: March 31, 2008 

On appeal from the judgment of Justice P. Rivard of the Superior Court of Justice, sitting 
with a jury, dated February 5, 2007. 

Feldman J.A.: 

[1] This appeal involves a libel action against a newspaper, and raises squarely the 
applicability of the newly recognized defence of “responsible journalism” when a 
newspaper publishes a defamatory article on a matter of public interest. 

[2] The respondent personal plaintiff is a prominent citizen and businessman in 
northern Ontario. His home and business office were built on a large property on the 
shore of Twin Lakes near New Liskeard. In the late 1990s, the respondent acquired 2.787 
hectares of Crown land adjacent to his home on which he built a private three-hole golf 
course. In 1998, he wanted to expand the golf course to nine holes and sought to acquire 
23.5 hectares more land, including 10.5 hectares of Crown land to do so. The project also 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  2 

 
 
required certain governmental approvals including respecting environmental issues 
involving the effect of a golf course on the lake and the adjacent environment. Local 
residents and cottagers had concerns about the project and had retained their own 
environmental consultant. 

[3] The appellant newspaper published a front page article in its Saturday edition on 
the date of a public meeting regarding the proposed golf course expansion, which 
included the statement that “[e]veryone thinks it’s a done deal because of Grant’s 
influence – but most of all his Mike Harris ties.” 

[4] The plaintiffs sued the newspaper for libel. They claimed that the sting of the 
article was that it suggested that Peter Grant used political influence gained by his 
friendship with the Premier and his donations to the Conservative Party to circumvent 
local citizens’ concerns and the normal approval process for a project that would affect 
the environment. The defendants’ position was that the article did not and could not have 
that meaning; rather, it documented local residents’ concerns that because of his 
influence and political ties, Mr. Grant’s project would be given special treatment by the 
government.  

[5] The case was tried in Haileybury before Rivard J. with a jury. The newspaper 
argued both the traditional defence of qualified privilege and the emerging defence of 
responsible journalism that had been recognized in England at the time of the trial. The 
trial judge specifically rejected the defence of qualified privilege and sent the case to the 
jury. The jury found the newspaper liable and awarded general damages in the amount of 
$400,000, aggravated damages in the amount of $25,000 and punitive damages in the 
amount of $1 million in favour of Mr. Grant and general damages of $50,000 in favour of 
Grant Forest Products Inc. (GFP Inc.).  

[6] The appellant appeals the verdict and the quantum of damages. 
Facts 

[7] The plaintiffs are Peter Grant and his wholly owned private corporation, GFP Inc. 
Together they own land on Twin Lakes near New Liskeard on which is built a large 
personal residence together with executive offices of GFP Inc. where approximately ten 
employees work. Mr. Grant is a major employer in the Temiskaming area as well as a 
significant local philanthropist.  

[8] Twin Lakes is also a cottage area with numerous cottages neighbouring the Grant 
property on the lake. Many of the cottager families have been coming to the lake for 
decades. 

[9] In 1993, Mr. Grant applied to purchase Crown land adjacent to his property. In 
1997, the Ministry of Natural Resources agreed to sell him 2.787 hectares of Crown land 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  3 

 
 
on which he proceeded to build a three-hole private golf course named Frog’s Breath. 
There was no public consultation or prior approval process for that construction. 

[10] Since 1998, Mr. Grant has held an annual charitable golf tournament on the 
course, with proceeds donated to local public projects. Mr Grant has been a long-time 
supporter of the provincial Progressive Conservative political party as well as a long-time 
friend and financial supporter of former premier Mike Harris who, it was widely known, 
had attended the golf tournament and been a guest at Mr. Grant’s home. 

[11] In 1998, Mr. Grant began to take steps to acquire more land in order to expand the 
golf course by a factor of ten to a “world class” nine-hole course. This required a further 
purchase of 13 hectares of private land as well 10.5 hectares of Crown land. It also 
involved an approval process that included addressing provincial environmental concerns 
as well as municipal zoning issues. Neighbouring cottagers objected to the proposed 
expansion. They wrote many letters to the municipality as well as to the MNR raising 
concerns for the lake and its surrounding environment, as well as for the users of the lake 
both during construction and after. Following reports from Mr. Grant’s environmental 
consultants and planners, further letters of objection were sent, raising concerns 
including: the quantity of water needed to maintain the golf course, noise and erosion 
from the construction, the impact of run-off and chemicals on water quality and 
potability, preserving the character of the lake, the effect of Mr. Grant’s economic and 
political power on government decision-making, the singular benefit of the development 
to Mr. Grant and that the proposal had been launched in the winter months when 
cottagers were not around. Eighteen cottagers retained their own environmental expert 
who confirmed that the development could detrimentally affect the lake and that 
Mr. Grant’s reports were not fully responsive to the concerns. 

[12] The Hudson Lakes Association held a public meeting on January 13, 2001 where 
representatives for Mr. Grant and GFP Inc. were invited to explain the proposal. On that 
same day, the defendant Toronto Star published a front page article written by the 
defendant Bill Schiller about another golf course development called Osprey Links near 
North Bay. The article reported that friends of Premier Harris were able to overcome 
environmental concerns of the MNR in order to obtain approval for their golf course 
resort development by complaining to “political levels” at Queens Park. 

[13] The meeting was very well attended and everyone was talking about the Osprey 
Links article and a possible parallel with the Grant proposal. In response to a statement in 
the meeting notice that a decision would be made following a 30-day period, one resident 
expressed the concern that the application “seems like it’s a done deal.” The MNR 
representative responded that the decision had not been made, that the Ministry of the 
Environment had yet to do a technical review and that the timing of the decision was up 
to the district manager. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  4 

 
 
[14] Another resident asked the MNR representative whether, in light of the Osprey 
Links article, the final answer would come from North Bay or from Queens Park. The 
MNR representative responded that they could not “speak for what happens at Queen’s 
Park” but that on the Osprey Links file, MNR officials had done their job. 

[15] On January 15, 2001 Dr. Lorrie Clark, a professor at Trent University, a cottager 
and secretary of the Hudson Lakes Association, e-mailed Bill Schiller congratulating him 
on his Osprey Links story and telling him about the coincidence with their issue. She 
explained the facts of their situation and the concerns of the cottagers and residents:  

Basically, the situation is this: Peter Grant, multimillionaire 
owner of Grant Forest Products in Englehart and Mike Harris 
supporter and crony, is trying to buy 40 acres of Crown Land 
behind his “cottage” on Twin Lakes, just west of New 
Liskeard, for a private golf course…Everyone thinks it’s a 
done deal, because of Grant’s influence (he employs 10,000 
people in Northern Ontario) but most of all his Mike Harris 
ties…There has been a constant sense from the beginning that 
this is, as one cottager put it last night, ‘a done deal,’ and that 
nothing we can do to stop a development that is NOT in the 
public interest – but obviously only a very private one – will 
make any difference. Everyone suspects – although I do grant 
that this is perhaps all unfounded – that there may be political 
pressure on the MNR people to give Mr. Grant what he 
wants. 

[16] Other local residents also contacted Mr. Schiller expressing similar concerns. 
Mr. Schiller decided to pursue the story by doing research and conducting interviews. He 
first researched Mr. Grant’s political contributions. From Elections Ontario he learned 
that Mr. Grant and his companies had donated approximately $95,000 between 1995 and 
2000 to the Progressive Conservatives, $58,534.30 of it in 1999. Mr. Grant and his 
companies had also donated $14,000 to Mike Harris’ leadership campaign in 1990. 
Between 1999 and 2000 GFP Inc. donated $5,000 to the Mississauga riding association 
of the Minister of Natural Resources, Mr. Snobelen. Mr. Schiller confirmed that Premier 
Harris had attended Mr. Grant’s charity golf tournament. He learned that Mr. Grant had 
hired as a lobbyist, Peter Birnie, a close friend of Premier Harris and a member of his 
North Bay riding executive. 

[17] Later in January, Mr. Schiller went to New Liskeard where he met with several 
local residents, did extensive interviews where he took detailed notes, received numerous 
documents including letters and reports about the proposal and heard more about their 
fears that the proposal was a “done deal”. He also went to the local newspaper and the 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  5 

 
 
registry office to obtain information. In Toronto, he looked at Mr. Grant’s court divorce 
file to get financial information. 

[18] Mr. Schiller also attempted to interview Mr. Grant and obtain his side of the story 
in February 2001. He first spoke with Bob Fleet, who was handling the application for 
Mr. Grant. Although Mr. Fleet originally agreed to a phone interview, he subsequently 
refused on Mr. Grant’s instructions and instead asked Mr. Schiller to put his questions in 
writing. Mr. Schiller then wrote requesting an interview with Peter Grant. The letter was 
answered by Mr. Grant’s lawyer who referred Mr. Schiller to the public record and said 
that Mr. Grant would consider answering questions put in writing. Mr. Schiller then 
wrote asking some questions, to which the lawyer responded that his client’s business 
affairs were private and that he would not discuss his personal affairs. 

[19] Mr. Schiller collected more information over the next few months from a cottager, 
the town’s planning consultant and from MNR officials. He collected over 180 
documents during his research. He tried to speak to Mr. Grant’s golf course consultant 
but the consultant had been instructed by Mr. Fleet not to talk to him. On May 24, 2001, 
Mr. Schiller received a notice of a public meeting to be held on June 23, 2001 regarding a 
proposed amendment to the town’s by-laws permitting the golf course expansion. He 
then drafted his story and worked on it with his editor. On June 1, 2001 he sent Mr. Grant 
a letter with 16 detailed questions about the proposal, seeking Mr. Grant’s reaction to the 
cottagers’ concerns and about his connections to the Conservative Party and to Mike 
Harris. Again, Mr. Grant’s lawyer replied refusing to answer any questions. Mr. Schiller 
wrote one more letter with further questions. The response from Mr. Grant’s lawyer was 
a threat of a libel action. 

[20] In all of his research and interviews, Mr. Schiller never asked any MNR or any 
other government official to react to the suggestion that the proposal was a “done deal,” 
nor did he seek to question Mike Harris or anyone connected to him to ask him the same 
question. In his cross-examination, Mr. Schiller stated that he never had any information 
that Mr. Grant had sought to use political influence or money to affect the approval 
process. He did not intend the article to suggest that Mr. Grant used his position of power 
to circumvent the approval process. Rather, his intent and understanding of the story was 
to question whether Mr. Grant’s status and position of influence would impact the 
approval process. He testified that it never crossed his mind to call the Premier’s office, 
because he did not think the issue was the Premier, but rather Peter Grant and the 
cottagers’ concerns. However, he further testified that had he called the Premier’s office 
and received a denial, he would have included it in the story. Similarly, as he viewed the 
story to be about the cottagers’ perception of a “done deal” and not about any actual 
political or other influence being exerted, Mr. Schiller did not include in the article Lorrie 
Clark’s reference in her e-mail to the fact that people suspected political pressure on the 
MNR but that those suspicions might be unfounded. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  6 

 
 
[21] Nor did Mr. Schiller ever put the “done deal” question to Mr. Grant in his letters 
or to Mr. Fleet or any Grant representative. In cross-examination, Mr. Schiller said that 
the “done deal” question did not seem to be something he should ask Mr. Grant about. 
Rather, he stated that he had sought an interview with Mr. Grant so that they could talk 
about “[e]verything under the sun”.  

[22] In early June 2001 the Star sent a photographer, Mr. Slaughter, to take pictures of 
Mr. Grant’s property for the upcoming article. Mr. Slaughter drove to the property, 
parked his car and took a few steps onto the golf course to take pictures. He also took 
pictures from a canoe in the lake. Mr. Grant saw Mr. Slaughter, thought he might be from 
the Star, and instructed an employee, Mr. Webster, to find out who Mr. Slaughter was 
and to try to keep him there. In cross-examination, Mr. Webster said that Mr. Grant told 
him to block off the photographer’s car until the police arrived. Mr. Webster parked in 
front of Mr. Slaughter’s car on a narrow gravel rode to try to block him. Mr. Slaughter 
then went around Mr. Webster and narrowly missed the ditch. Mr. Webster never asked 
Mr. Slaughter to wait, nor did he tell him that Mr. Grant had called the OPP. No charges 
were laid. Mr. Schiller spoke both with Mr. Slaughter and with the OPP after this 
incident. Mr. Grant’s lawyer wrote to the Star accusing Mr. Slaughter of illegal trespass 
and demanded that the Star give them the film which they refused. In the end, the Star 
published only an aerial photograph of the Grant property with the article. 

[23] The Star published three articles. The first was a front page story in the Saturday 
Star on June 23, 2001, the day of the public meeting. Mr. Schiller attended the meeting 
and the Star published two follow-up articles the next day and the following day. The 
main focus of this action was the first article which read as follows: 

Cottagers teed off over golf course 

Long-time Harris backer awaits Tory nod on plan 

   Bill Schiller 

  FEATURE WRITER 

  Saturday Special 

NEW LISKEARD – During the past decade, millionaire 
lumber magnate Peter Grant – one of the most powerful 
business people in northern Ontario – has been generous with 
Mike Harris and the Conservatives. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  7 

 
 

In 1990, Grant, through his companies, gave Harris more than 
$14,000 to help him win the Conservative leadership. 

In 1999, Grant poured $45,000 into Conservative pockets to 
speed their re-election, followed by another $21,000 last year. 

Of this $80,000, at least $5,000 went to Natural Resources 
Minister John Snobelen and his Mississauga riding 
association. 

But Peter Grant also wants something from the government. 

Here, on a tiny peninsula on a cottage-speckled lake, where 
families have come for generations, Grant wants to take three 
small golf holes on his property and expand them into a 
3,290-yard, nine-hole course. 

To do so, he needs the Harris government – with the support 
of Snobelen’s ministry – to sell him 10.5 hectares of crown 
land and approve the project. 

The planned course will be private, so private in fact, it will 
be for Grant’s own “personal use and enjoyment.” 

But in the minds of many who own cottages here on Twin 
Lakes, about 500 kilometres north of Toronto, Grant’s dream 
of carving a course out of the northern wilderness for his own 
pleasure, is a nightmare. 

“Herbicides, pesticides, fertilizers, will all wash into our 
lake,” insists Bonnie Taylor, who might be forgiven for 
sounding a little proprietary. Her pioneering family first built 
on this spring-fed lake nearly 60 years ago. 

Last winter, she wrote the province to say she’s worried about 
the impact the course could have on lake and well water – 
especially, she said, “with Walkerton still fresh on everyone’s 
mind.” 

For his part, Grant refuses to be interviewed. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  8 

 
 

“Our client … does not intend to discuss his personal affairs 
with you,” his lawyers informed The Star by letter. 

When a Star photographer went to take pictures at the site this 
month, men the OPP believe were Grant employees, accused 
the photographer of trespassing. They then tried to drive the 
photographer’s vehicle off a public road, and finally followed 
the photographer out of town for almost 20 kilometres. 

But for concerned cottagers back at lakeside – the issue is 
water. 

Grant already has provincial permission to draw as much as 
300,000 litres per day from the lake to water his three golf 
holes. 

According to environment ministry guidelines, the same 
amount of treated water could support a community of 750 to 
1,500 people. 

And ratepayers worry that if Grant’s plan goes ahead, his 
need for water will grow. 

It’s a worry not without foundation: some 18-hole golf 
courses in the north have provincial permits to take as much 
as 2.2 million litres of water per day. 

Grant’s expanded course would also clear trees from almost 
23.5 hectares in total: 10.5 hectares of crown land, and 
another 13 hectares of privately held land he also intends to 
buy for the project. 

Perhaps most worrisome from the cottagers’ perspective, 
planning documents show the course will use $20,000 worth 
of pesticides annually, including small amounts of Daconil, a 
highly effective pesticide that is also highly toxic to fish and 
invertebrates. 

But locals aren’t the only ones concerned about Grant’s plans. 
Officials from the Ministry of Natural Resources are too. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  9 

 
 

Currently conducting a limited environmental assessment, 
they’ve informed Grant of at least a dozen concerns they have 
about the project, from potential effects on water quality, to 
the impact on lake levels. 

Grant’s consultants are preparing a response. 

But the ministry’s concerns are small comfort to cottagers. 

They know the expressed concerns of government officials 
don’t always mean much when it comes to development 
projects led by supporters of the Premier. 

“Everyone thinks it’s a done deal because of Grant’s 
influence – but most of all his Mike Harris ties,” says Lorrie 
Clark, who owns a cottage on Twin Lakes. 

Earlier this year, the local cottagers’ association invited 
Grant’s consultants, as well as ministry officials to a meeting 
to discuss Grant’s proposal. A number of cottagers brought 
copies of a Toronto Star article detailing how the Premier’s 
best friend Peter Minogue complained “at political levels” to 
try to get his North Bay golf course and subdivision approved 
in the face of opposition from the Ministry of Natural 
Resources. 

Minogue’s partners in that venture, known as Osprey Links, 
included the president of Harris’ riding association and a 
veritable Who’s Who of Harris’ North Bay friends. Ministry 
objections were overruled just 12 days after a senior 
bureaucrat warned by memo that Minogue had begun 
complaining. 

With that experience in mind, lawyer Peter Ramsay, a 
ratepayer and cottager rose at the public meeting here and put 
his concerns bluntly. 

“Is this (Grant) project going to be decided by the Ministry of 
Natural Resources?” he asked officials present. “Or is it going 
to be decided by Queen’s Park?” 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  10 

 
 

A ministry official at the meeting, Greg Gillespie, said he 
couldn’t speak for what happens at Queen’s Park. 

“But we did our job,” he said of the Osprey experience. 

Such suspicions and anxiety over the approval process have 
set the stage for a classic confrontation, which – in the 
cottagers’ view – pits the public good of ordinary Ontarians, 
many of whom are senior citizens, against a single, powerful, 
private interest: Peter Grant. 

“This is a development that is not in the public interest,” 
cottage owner Clark emphasizes, “but only a very private 
one.” 

For an outsider, however, looking at the history of the lake, 
one might think Grant is fighting an uphill battle. 

After all, in 1985 the Ontario Municipal Board shut down a 
proposal to build a small subdivision on Twin Lakes out of 
concerns about potential environmental damage. 

The board – a kind of court of appeal for developers and 
citizens who disagree on a development – sided with a 
consultant who argued that the lake was too sensitive, 
teetering on overdevelopment with 200 cottages, and any 
additional building might constitute an environmental hazard. 

Those arguments won the day. 

But Grant is undaunted. 

Today, the same consultant who convinced the board to block 
that development more than 15 years ago, now consults for 
Grant. 

Michael Michalski argues that Grant’s development can be 
built with minimum impact and that “everything feasible” 
will be done to keep contaminants on site. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  11 

 
 

Not to be outdone, local citizens have hired their own 
consultants, Gartner Lee. They say neither Michalski nor 
anyone else can guarantee the lake’s safety. 

And so the scientific lines have been drawn in the sand.  

But if politics and power were to have any bearing on the 
matter, some feel Grant would have the upper hand. 

In this rough and rugged stretch of northern Ontario, where 
local economies depend largely on timber and tourism, Grant 
is a powerful presence. 

His company, Grant Forest Products, is an important local 
employer. The company’s radio ads, which continually 
remind locals that Grant is “using our forests wisely,” are part 
of public consciousness. And every autumn, a charity golf 
tournament Grant holds using two public courses – the 
tournament culminates at his mini-course – heralds the high 
point of this area’s social season. It always makes front-page 
news. 

So did the Premier’s visit here last fall, when he attended a 
post-tournament reception for more than 600 at Grant’s 
palatial home. 

Grant, who has been running the event since 1998, proudly 
presented a cheque that day for $300,000 to help build a local 
senior’s home. 

Press accounts note that he’s raised about $1 million for local 
causes, including area golf courses, over three years. 

Up north, the charity event has distinguished him. 

So has his selection of lobbyists down south at Queen’s Park. 

When it comes to looking after business interests there, Grant 
depends on North Bay lobbyist Peter Birnie. Records at 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  12 

 
 

Elections Ontario show Birnie is vice-president of Harris’ 
riding association. 

Meanwhile, on the personal front, Grant maintains a 
reputation for living large. 

His home and corporate compound in the bush dwarfs the 
dozens of cottages that surround it. 

His 14,500 square-foot house on 4.5 hectares of lavishly 
landscaped property, was once appraised at $1.9 million. 
Neighbours note the occasional helicopter coming and going 
through the bush. 

The seven-bedroom main house has an indoor squash court 
with viewing gallery, a fully equipped gymnasium, and a 
Jacuzzi that can accommodate 15 people. 

Outside, tennis courts are equipped with banks of lights that 
illuminate the night sky. And down on the water, there’s a 
1,500-square-foot boat house. 

There is also his three-hole mini-course – that Grant calls 
Frog’s Breath – which can be configured to play as a tiny 
five. 

Records show these holes were built on almost three hectares 
of crown land, which the province sold to Grant in April, 
1998 for $20,000. 

But records also show that two months earlier, in February, 
1998, Grant had also applied to buy the 10.5 hectares he’s 
still pursuing today. 

These developments have residents up in arms. 

“It’s difficult living here and watching all this go on,” says 
Nancy Kramp, a mother of four who, like Grant, lives 
permanently on Twin Lakes. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  13 

 
 

“It used to be dead silence out here. There was nothing but 
the sounds of wildlife. Now, there are always (golf course) 
machines running.” 

Kramp can’t comprehend how the provincial government can 
think of selling 10.5 hectares of land so that one man may 
build a golf course for his own enjoyment. 

She remembers a run-in she had with the Ministry of Natural 
Resources not so long ago over a sandbox. 

“Around 1994, the ministry told us to move a sandbox we’d 
erected for our son,” Kramp recalls, “four planks with sand in 
the middle, because it was on crown land. This sandbox 
seemed to be interfering with the natural habitat of the area. 
And now a nine-hole golf course is okay?” 

It’s not okay yet. 

The Harris government has not sold the property to him. 

Still, local politicians are preparing the way. 

Today, five politicians who represent the people of Hudson 
Township here (population: 501), are scheduled to meet to 
discuss a motion to amend local zoning bylaws and, 
according to a published notice, “permit the construction of a 
personal golf course – for the personal use of the property 
owner.” 

Local councillor Clinton Edwards says he doesn’t really want 
to say whether he’ll support it. 

“I’m in a bit of a bind here,” he says, somewhat haltingly. 
“My wife works for him (Grant). Employment is very hard to 
get up here,” he adds. 

News of impending zoning changes even before the 
government has sold Grant the land makes some cottagers 
distrustful about what might happen next. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  14 

 
 

“The people on this lake aren’t mega-millionaires,” says 
Alexandra Skindra, mother, grandmother and property owner. 

“They’re just regular people. Hard-working people. This 
shouldn’t be happening.” 

Skindra and her husband Arkadis, 68, a retired nuclear plant 
designer, were planning on spending their retirement on the 
lake. 

“I grew up here,” explains Alexandra. “My kids grew up here. 
And I was hoping our five grandchildren could come here 
every summer.” 

“We don’t have anything against Peter,” Arkadis offers, 
hammer in hand as he renovates the front room of their 
cottage overlooking the water. 

“But I can’t see how this can go ahead and not damage the 
lake and the environment.” 

Down the way, Ira and Marion Murphy have spent 56 years 
on a tiny stretch of land that joins Twin Lakes with 
neighbouring Frere Lake. 

Looking trim at 75, Ira, a retired Hydro supervisor, can point 
to the shore where he built a two-storey tree house for his 
granddaughters 18 summers ago. 

For him, lake life is a precious thing, something interwoven 
with family. 

“You know, we’ve known Peter since he was 3 years old,” 
says Murphy, a handsome, gray-haired man with a taste for 
the outdoors. 

“We’ve got nothing against him. We’re just concerned about 
the lake, that’s all.” 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  15 

 
 

Rudi Ptok, 71, says he’s worried about run-off, and not just 
with pesticides, he says, but with the 400 kilograms of 
fertilizers per year that will be needed to keep Grant’s course 
green too. 

“They’re probably going to have to blast out rock to build 
too,” he says. 

Ptok says Grant’s consultants have confirmed they may well 
have to dynamite. 

Looking worriedly out at the lake, Ptok says, “I don’t even 
want to think about it.” 

[24] The article as printed in the newspaper contained photocopies of political donation 
slips from GFP Inc., as well as a large aerial photo of the property on the lakeshore and 
two small maps of the area.  

[25] The plaintiffs sued the newspaper, the writer and other employees as well as 
Dr. Lorrie Clark for libel. The plaintiffs settled with Dr. Clark before trial. 

[26] At the trial, the defendants raised a number of defences including the traditional 
defence of qualified privilege as well as the defence of responsible journalism, a new 
form of the qualified privilege defence that had developed in English law. The defendants 
also pled that the meaning they attributed to the article was not defamatory. In the 
alternative, they pled that the article was true, and in the further alternative, it was fair 
comment on a matter of public interest.  

[27] The trial judge made an initial ruling that the defence of qualified privilege did not 
apply. In so doing, he considered the criteria for the defence of responsible journalism. 
Having rejected these legal defences, the case went to the jury. The jury members were 
not asked to answer any specific questions stating their findings. Rather they were asked 
to find for either the plaintiffs or the defendants, and if for the plaintiffs, to quantify their 
general, aggravated and punitive damage awards. The jury found for the plaintiffs and 
awarded damages in the total amount of $1.475 million. 
Issues 

[28] Following the verdict in this action, this court heard and decided the case of 
Cusson v. Quan (2007), 87 O.R. (3d) 241, where the court recognized “responsible 
journalism” as a new defence, separate from the defence of qualified privilege, where a 
newspaper publishes a defamatory article on a matter of public interest, if it does so in 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  16 

 
 
accordance with responsible journalism standards. As a result, although the defendants 
originally sought to appeal the trial judge’s rejection of the defence of qualified privilege, 
they abandoned that ground of appeal in oral argument. 

[29] The issues raised by the defendants on the appeal therefore are: 
(1) Did the trial judge err by failing to properly address and apply the defence 
 of responsible journalism? 
 
(2) Did the trial judge err in his charge to the jury by: 
 
 (i) failing to properly charge on fair comment; 
 

(ii) making errors in his charge on how to determine the meaning of the 
 impugned words; 
 
(iii) making errors in his charge on the tests for justification, malice and 
 damages; 
 
(iv) failing to fairly summarize the evidence and to relate the evidence to 
 the legal issues? 

 
Analysis 
 
Issue 1: The Defence of Public Interest Responsible Journalism 

[30] The law of defamation, which seeks to protect the interest of individuals in their 
good name and reputation, has traditionally been in tension with the rights of freedom of 
expression of individuals and of the media, especially in respect of reports on matters of 
public interest. In such matters, if in the course of reporting on a matter that was alleged 
to be in the public interest, a newspaper published a defamatory statement about a person, 
the defence of qualified privilege was available if the newspaper could demonstrate that 
(1) there was a compelling moral or social duty to publish the article containing the 
statement and (2) a reciprocal interest on the part of the public to receive the information, 
as long as the report was published without malice. It has always been the role of the 
judge to determine if the defamatory material was published on an occasion of qualified 
privilege, as defined. If so, then it is the role of the jury to decide if the publication was 
made with malice as its dominant motive, that is, not for the purpose that attracted the 
privilege but for an ulterior purpose. If so, the defence would fail. 

[31] In two seminal cases in the House of Lords, Reynolds v. Times Newspapers, 
[1999] 4 All E.R. 609, and Jameel (Mohammed) v. Wall Street Journal Europe Sprl, 
[2007] 1 A.C. 359, that court recognized that the traditional defence of qualified 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  17 

 
 
privilege, which protected reports on matters of public interest published without malice, 
was not sufficient to adequately protect and foster freedom of expression and the public’s 
right to know and debate freely matters of public interest. However, the Law Lords also 
recognized that defining political matters as matters of public interest would result in an 
overextension of the rights of the media by making it too difficult for people whose 
reputations were unfairly, but not maliciously impugned, to obtain redress. The House of 
Lords therefore developed in Reynolds and subsequently strengthened in Jameel, a new 
defence intended to strike a balance between the interests of individuals in protecting 
their reputations on the one hand, and the right of the public to access information on 
matters of legitimate public interest and the ability of the media to fairly and responsibly 
report on such matters on the other.  

[32] In Cusson, this court followed the lead of the House of Lords and adopted the 
Reynolds/Jameel defence of “public interest responsible journalism” as a new defence, 
separate and distinct from qualified privilege. Sharpe J.A. described the test and its 
availability in the following manner at para. 144: 

To avail itself of the public interest responsible journalism 
test a media defendant must show that it took reasonable steps 
in the circumstances to ensure that the story was fair and its 
contents were true and accurate. This is not too much to ask 
of the media. What constitutes reasonable steps will depend 
of course upon the circumstances of the particular case. In 
assessing whether the media has met this standard the court 
will consider the ten factors outlined by the House of Lords in 
Reynolds…, or such of them – or any other factors – as may 
be relevant in the circumstances. As Reynolds and subsequent 
authorities have noted, these factors are not a list of hurdles 
that media defendants must negotiate; rather, they are indicia 
of whether the media were truly acting in the public interest 
in the circumstances. 

[33] In Jameel, the House of Lords made it clear that the new defence was intended to 
be applied in a manner that promotes the publication of fair reports on matters of public 
interest. This new approach was developed in a context where, following Reynolds in 
1999, trial judges, including in Jameel, had tended to treat the Reynolds factors in a very 
restrictive way, making it difficult for media defendants to meet all ten factors. An 
example of the approach intended by the House of Lords can be seen in the decision of 
the Privy Council in the case of Bonnick v. Morris, [2003] 1 A.C. 300, on appeal from the 
Court of Appeal of Jamaica. In Bonnick, the Privy Council considered the defence of 
responsible journalism in the context of an article reporting on the termination of the 
plaintiff’s employment from the Jamaica Commodity Trading Company in possible 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  18 

 
 
connection with some unusual contracts. The plaintiff argued that the article was libellous 
because it suggested that his employment had been terminated on account of his 
involvement with a particularly bad contract, and that the defendant reporter had not 
made sufficient inquiries or attempted to include the plaintiff’s own explanation in the 
article. The Privy Council held that, although the failure to make further inquiries and 
include the plaintiff’s explanation was unfortunate, the article overall was a piece of 
responsible journalism notwithstanding that it was “near the borderline” (paras. 27-28). 

[34] In Cusson, Sharpe J.A. characterized this application of the responsible journalism 
defence by the House of Lords as “media-friendly” (para. 97).  As to its application in 
Ontario, he stated at para. 143: “The defence is plainly intended to shift the law of 
defamation away from its rigidly reputation-protection stance to freer and more open 
discussion on matters of public interest and should be interpreted accordingly.”  

[35] Sharpe J.A. set out the non-exhaustive list of ten factors that Lord Nicholls of 
Birkenhead, with whom the majority of the House of Lords agreed, identified in Reynolds 
for determining whether a defendant conducted itself in accordance with the standards of 
responsible journalism in reporting a story on a matter of public interest at para. 89: 

(1) The seriousness of the allegation. The more serious the 
charge, the more the public is misinformed and the 
individual harmed, if the allegation is not true. 

(2) The nature of the information and the extent to which 
the subject matter is a matter of public concern. 

(3) The source of the information. Some informants have 
no direct knowledge of the events. Some have their 
own axes to grind, or are being paid for their stories. 

(4) The steps taken to verify the story. 

(5)  The status of the information. The allegation may have 
already been the subject of an investigation which 
commands respect. 

(6) The urgency of the matter. News is often a perishable 
commodity. 

(7) Whether comment was sought from the plaintiff. He 
may have information others do not possess or have 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  19 

 
 

not disclosed. An approach to the plaintiff will not 
always be necessary. 

(8) Whether the article contained the gist of the plaintiff’s 
side of the story. 

(9) The tone of the article. A newspaper can raise queries 
or call for an investigation. It need not adopt 
allegations as statements of fact. 

(10) The circumstances of the publication, including the 
timing. 

[36] Two other conditions identified by the House of Lords were noted in Cusson. The 
first is that in Reynolds, Lord Nicholls of Birkenhead cautioned that “[t]he court should 
be slow to conclude that a publication was not in the public interest and, therefore, the 
public had no right to know, especially when the information is in the field of political 
discussion. Any lingering doubts should be resolved in favour of publication (at p. 205F 
A.C.)” (para. 90). The second condition, as explained by Lord Bingham of Cornhill in 
separate reasons in Jameel, is that the publisher must establish that it acted responsibly 
with respect to the story as a whole, and if it does so, then it need not pass the responsible 
journalism test for each defamatory statement “if it can establish that it acted responsibly 
in relation to the story as a whole assuming that ‘the thrust of the article is true, and the 
public interest condition is satisfied’ (at para. 34)” (para.98).  

[37] In order to better understand the approach a court should take when considering 
the responsible journalism defence, it is useful to observe how Lord Hoffman applied the 
Reynolds test in Jameel. Although each of the Law Lords in Jameel wrote separate 
speeches, the majority concurred in principle with the reasons of Lord Hoffman on this 
issue.  

[38] In Jameel, the newspaper had published an article about certain Saudi Arabian 
corporations whose bank accounts were being monitored at the request of the US 
Treasury, to ensure that they were not funding terrorists. The plaintiff was named as one 
of the monitored corporations. The newspaper tried to reach the plaintiff for comment, 
but was only able to speak to a representative who said he had no knowledge of being 
monitored, would not give permission to publish that response, and asked to delay 
publication for 24 hours. However, the newspaper went ahead and published the story 
before a representative could get back to them. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  20 

 
 

                                             

[39] Lord Hoffman first looked at whether the subject-matter of the article was a matter 
of public interest. This is a question of law for the judge. The test is not the traditional 
one of privileged occasion where the judge decides whether there is a duty to report the 
matter and a corresponding interest by the public in learning about it. Nor is it a question 
of categorizing the content. Rather, the judge decides, not whether the matter is one in 
which the public is interested, but whether it is, as a matter of law, a public matter. In 
making this determination, he said, it is important to look at the article as a whole and not 
to isolate the defamatory statement (para. 48). In that case, the thrust of the article was 
that the Saudi government was co-operating with the US in the fight against terrorism, 
clearly a matter of public interest. 

[40] Lord Hoffman then considered whether the newspaper was justified in including 
the defamatory statement about the plaintiff. He noted that the more serious the 
defamatory allegation, “the more important it is that it should make a real contribution to 
the public interest element in the article” (para. 51). Additionally, inclusion of the 
defamatory statement may also be viewed as a matter of editorial judgment, which the 
courts are not to second-guess with the benefit of hindsight. Lord Hoffman concluded 
that in that case, including the names of the companies involved was an important part of 
the story. 

[41] Once the article including the defamatory statement(s) passes the “public interest” 
criterion, then the inquiry turns to whether the steps the journalist took to gather and 
verify the story were fair and responsible. This is where the ten, and possibly other 
factors, are to be assessed, but in a practical and flexible manner depending on the facts 
and circumstances of each case. In that case, Lord Hoffman analysed the responsible 
journalism aspect by looking at three factors that arose in the case: (1) the steps taken to 
verify the story, (2) the opportunity given to Jameel to comment prior to publication, and 
(3) the propriety of publication in light of US policy at the time. 

[42] In the context of verification of the story, Lord Hoffman pointed out that in most 
cases the responsible journalism defence requires that the journalist honestly and 
reasonably believed that the impugned statement was true. However, he pointed out that 
in some cases, referred to as “reportage,” the publisher need not subscribe to any belief in 
the truth of the statement if the public interest element “lies simply in the fact that the 
statement was made” (para. 62).1  Honest belief also influences the defence of fair 
comment, which I will discuss later in these reasons. 

 
1 In England, reportage is seen as “a special kind of responsible journalism but with distinctive features of its own”: 
Roberts & Anor v. Gable & Ors, [2008] 2 WLR 129 (C.A.) at para. 60, and following.  In concurring reasons in 
Jameel, Baroness Hale of Richmond described the relationship between reportage cases and the defence of 
responsible journalism at para. 149: “Secondly, the publisher must have taken the care that a responsible publisher 
would take to verify the information published. The actual steps taken will vary with the nature and sources of the 
information…The requirements in “reportage” cases, where the publisher is simply reporting what others have said, 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  21 

 
 

                                                                                                                                                 

[43] To summarize, the essence of the defence, is that the matter reported is of public 
interest, that it was appropriate in that context to include the defamatory statement as part 
of the story, and that the publisher took reasonable and fair steps, given the defamatory 
statement, to verify the story including giving the subject of the story a chance to respond 
before publishing it. 

[44] The case at bar was tried following the Reynolds and Jameel decisions, but before 
this court had made the responsible journalism defence the law of Ontario in Cusson. The 
defendants argued both the qualified privilege and the Reynolds/Jameel defences, and in 
respect of the latter, the defendants made submissions to the trial judge with respect to the 
ten factors for assessing whether they were entitled to rely on the defence of responsible 
journalism. 

[45] Counsel advised the trial judge that the applicability of the defence was a question 
of law for the judge, who has to weigh all the appropriate factors to decide both public 
interest and responsible acting. Counsel also acknowledged that in the English cases, 
there is often a role for the jury in deciding certain factual issues that will inform the 
judge’s application of the test.2 Where the judge is to make a ruling on the defence of 
responsible journalism or qualified privilege, the case may be put to the jury to answer 
relevant questions to determine the meaning of the words and whether they are 
defamatory, whether the defendant was motivated by malice, and to decide the quantum 
of damages. In this case, counsel advised the trial judge that there was no need to involve 
the jury before determining the applicability of the defence. In fact, if the defence 
succeeded, there would be no need to put the case to the jury at all. 

[46] In my view, the approach taken in this case is not one that should normally be 
followed in a libel case tried with a jury. In fairness to the trial judge and to counsel, both 
very experienced and knowledgeable libel lawyers, they were all proceeding in new legal 
territory, as the courts still are with this defence.3  Generally speaking, in these cases, the 
jury, having heard all of the evidence, should have the opportunity to decide all relevant 
questions, regardless of the trial judge’s decision on the availability of the defence of 
public interest responsible journalism.  Done this way, if the trial judge’s ruling is in 
error, the Court of Appeal will have the necessary information from the jury to properly 
substitute its decision if the circumstances warrant.  Where the Court of Appeal does not 

 
may be rather different, but if the publisher does not himself believe the information to be true, he would be well-
advised to make this clear. In any case, the tone in which the information is conveyed will be relevant to whether or 
not the publisher has behaved responsibly in passing it on.” 
2 In fact, in England, libel trials are sometimes bifurcated proceedings where matters are decided by the judge and 
sometimes by the jury, and may be appealed before proceeding with the rest of the trial: see for example Geenty v. 
Channel Four Corp. and Another, [1998] E.M.L.R. 524 (C.A.) and Gillick v. Brook Advisory Centre & Another, 
[2001] EWCA Civ. 1263 (C.A.). See also Gatley on Libel and Slander, 10 ed. (London: Sweet & Maxwell 2004) at 
paras. 30.7 and 30.44-45. 
3 The Cusson case is to be argued in the Supreme Court of Canada, [2008] S.C.C.A. No. 11. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  22 

 
 
have the benefit of the jury’s findings on such questions as meaning, other defences and 
damages, the court has no choice but to send the matter back for a new trial in the event 
of an error by the trial judge. 

[47] More to the point in this case, the main issue to be decided was the meaning of the 
story and of the statements that were alleged to be defamatory. The plaintiff’s position 
was that he was being accused of using improper influence and financial contributions to 
the governing political party in order to obtain government co-operation for the sale of 
Crown lands and approval of his golf course, despite environmental concerns and 
objections by cottagers. The newspaper and the writer denied that the article had or could 
have that meaning. Their position was that the article simply outlined cottagers’ concerns 
that Mr. Grant’s influential position in the community, his political ties flowing from his 
friendship with Mike Harris and his financial contributions to the Conservative Party 
would result in the project’s approval, despite local citizens’ objections and the fact that 
potential environmental impacts had been flagged. They had no information to suggest 
that Mr. Grant had sought to use political influence to circumvent the ordinary process, 
and therefore they did not write that in the story. 

[48] Without first having the jury decide whether the article had either of these 
meanings (or some other meaning), the trial judge was not in a position to accurately and 
effectively weigh the factors for responsible journalism. An obvious example is the 
Reynolds factor of the seriousness of the defamatory charge. In this case, where the sting 
of the libel depends on the meaning, the meaning will drive the analysis of the adequacy 
of the steps taken by the journalist to investigate and verify the information. The more 
serious the defamatory charge, the heavier is the obligation on the journalist. 

[49] The issue of which meaning should be considered by the trial judge when deciding 
whether the responsible journalism defence applies arose in Bonnick, also decided by 
Lord Nicholls of Birkenhead. His conclusion, on behalf of the Privy Council, was that “a 
journalist should not be penalised for making a wrong decision on a question of meaning 
on which different people might reasonably take different views” (para. 24). The court 
can take this into account when assessing whether the journalist has met the necessary 
criteria for the responsible journalism defence because, in his view, “the question being 
considered is one of conduct” (para. 22). However, Lord Nicholls of Birkenhead noted 
this caveat: that a journalist is expected to perceive the meaning an ordinary, reasonable 
reader would give to the impugned words, so that the more obvious the defamatory 
meaning, the less weight the court will attribute to other possible meanings (para. 24).  

[50] A different approach on how to determine the meaning of the impugned words for 
the purpose of the responsible journalism defence was suggested by the Court of Appeal 
in Jameel, [2005] 4 All E.R. 356. The Court of Appeal expressed the view that had the 
Reynolds defence turned on whether the impugned words bore either the more or less 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  23 

 
 
serious meaning as contended by each of the parties, then the jury should have been 
asked to choose the meaning. In that case, the two meanings were close enough that it 
was not necessary to involve the jury at that stage (para. 84). I note that in Jameel, 
although one of the Law Lords invited the court to adopt the Bonnick approach to this 
issue, the others did not address it (para. 136). 

[51] It is clear that both substantively and procedurally, courts must be able to be 
flexible when dealing with the responsible journalism defence. I would not want to set 
down a hard and fast rule about how a trial court should proceed. Each case will 
necessarily turn on its own facts, and the issues that arise from those facts. However, in 
this case, it was necessary for counsel and the trial judge to address the major issue in 
dispute, the meaning of the impugned statements, and to have that issue decided by the 
jury.  

[52] It is not sufficient for the trial judge to find that the impugned words are capable of 
bearing both meanings. That is merely the exercise of a gatekeeper function before the 
meaning issue goes to the jury. Fulfilling this gatekeeper function does not assist the 
judge to properly apply the responsible journalism factors in a case where the meaning is 
the key issue. The optimal procedure in this case would be to ask the jury to determine 
the meaning of the article as part of reaching its verdicts. With complete answers from 
the jury in hand, the trial judge could then make the legal ruling on the responsible 
journalism defence. If the jury accepted the defendants’ meaning, that would inform the 
judge’s analysis of whether the steps taken by the journalist to verify the story were 
reasonable and fair in the circumstances. If the jury accepted the plaintiffs’ meaning, the 
analysis could be different. In this scenario, the trial judge could decide how much, if any 
weight, should be given to the meaning the defendants understood and intended, in light 
of the jury’s conclusion. 

[53] Following the pre-charge submissions of counsel, which included submissions on 
the traditional defence of qualified privilege as well as on the new Reynolds/Jameel 
defence, the trial judge gave his ruling on qualified privilege. He referred to it as such and 
began by setting out the traditional common law test for determining whether the 
publication was made on an occasion of qualified privilege: was the publication made 
fairly in furtherance of a legal, social or moral duty and communicated to persons who 
have an interest in receiving it? He noted that “[s]pecial circumstances must exist for 
qualified privilege to apply…because the law has recognized that in certain 
circumstances there exists a need in the public interest for a particular recipient to receive 
a frank and uninhibited account of certain information.”  

[54] He then incorporated the Reynolds factors by saying that “[i]t has been decided 
that qualified privilege can attach to a communication by the media to the world at large 
provided it is published in a context of social or moral duty to report on the issues.” He 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  24 

 
 
continued that to determine public interest one takes account of the ten Reynolds factors, 
which he listed, then proceeded to apply. 

[55] He described the article as dealing with the acquisition of Crown lands by a large 
contributor to the political party in power, and with cottagers and environmental 
concerns. He stated that these were matters of public interest. However, applying the 
Reynolds factors, he concluded that the subject-matter was a local issue and of little 
concern to those outside the area. 

[56] He found the tone of the article to be accusatory of the plaintiffs and favoured the 
cottagers’ views. He noted that the article set a negative tone about the plaintiff by 
beginning with his political contributions and power, and then indicating that he wanted 
something from the government. With respect to the timing of the publication on the day 
of the public meeting, he concluded that it was probably meant to impact on the purchase 
of the Crown lands, and that there was no urgency to publish on that day. 

[57] He said that the informants for the article were cottagers who had an interest in the 
issue and further noted that the allegations of buying favours had already been the subject 
of Mr. Schiller’s investigation and report on Osprey Links.  

[58] The trial judge found that the article did not contain the gist of the plaintiffs’ side 
of the story: that Mr. Grant and his company were following the normal approval process, 
that they were not seeking political favours and that the golf course expansion would 
have a minimal effect on the environment. 

[59] Finally, although Mr. Schiller took steps to verify some information, he made no 
effort to verify the “done deal” aspect of story from anyone. 

[60] The trial judge concluded that “[h]aving regard to the limited public interest in a 
story such as this, in the Reynolds circumstantial factors I have discussed, I’m not 
prepared to conclude that the publication in this case was made on an occasion of 
qualified privilege.” 

[61] In fairness to the trial judge, he made this ruling at a time when the new defence 
was just developing in England and was not yet adopted as law in Ontario. In that 
context, the trial judge improperly tried to combine the two defences of qualified 
privilege and responsible journalism, rather than treat the new defence as a separate 
evaluation where the emphasis is on allowing more free and open reports on matters of 
public interest, as long as the reports are researched and published in a fair and 
responsible manner. 

[62] There are three areas in particular where the trial judge’s analysis fails to properly 
consider the test for public interest responsible journalism. The first is on the issue of the 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  25 

 
 
public interest. The trial judge’s finding was that the public interest was limited to the 
local residents and did not extend to the full readership of the Toronto Star. He did this by 
using the test for public interest for qualified privilege which focuses on the limitations 
on the category of those who have an interest in receiving information on an issue. 

[63] With respect, the trial judge applied the wrong test. As Lord Hoffman indicated in 
Jameel, the public interest test for responsible journalism is not whether the subject 
matter is one in which the public is interested but whether the subject of the article is, as a 
matter of law, a public matter. In contrast to his finding on the qualified privilege ruling, 
the trial judge correctly instructed the jury in his charge on the defence of fair comment 
on a matter of public interest, that the story was on a matter of public interest. Although I 
agree that the story would be of personal interest to those who live in the Twin Lakes 
area and who know or know of Mr. Grant and GFP Inc., it is also on a matter of public 
interest generally because it deals, as the trial judge correctly said, both with the private 
acquisition of Crown lands by a person who had made large political contributions to the 
governing political party, as well as with cottagers’ environmental concerns. The trial 
judge should have first found that the story was on a matter of public interest, and then 
turned to the Reynolds factors for the purpose of assessing whether the story, including 
the impugned statements, was researched and verified in a responsible and fair manner. 

[64] The second error was in the trial judge’s consideration of whether Mr. Schiller 
acted in a responsible and fair manner in the steps he took to research and verify the 
story. The trial judge acknowledged that Mr. Schiller “did take steps to verify some 
information.” However, he found that Mr. Schiller “made no effort” to verify whether 
Mr. Grant actually did have a lot of influence and whether the project “was a done deal 
because of his Mike Harris ties.” He based this finding on the evidence that Mr. Schiller 
did not put that question to the MNR officials and made no inquiries of government 
officials.  

[65] However, this analysis overlooks several relevant facts disclosed in the evidence. 
First, at the public meeting in January, one of the local residents questioned MNR 
officials as to whether the decision would be made in North Bay or at Queen’s Park. 
MNR officials indicated that they could not “speak to what happens at Queen’s Park” but 
assured local residents that they had done their job properly on the Osprey Links 
development. This exchange was reported in the story. Second, Mr. Schiller conducted 
extensive research for the article, obtaining documents from many sources and 
conducting numerous interviews. Third, he tried to interview Mr. Grant and Mr. Fleet but 
was totally rebuffed. He put questions in writing, as requested by Mr. Grant, but was told 
by Mr. Grant’s lawyer in response that he would not answer any of the questions. 
Although there was no specific question asking whether the approval was a “done deal,” 
there were questions about Mr. Grant’s political contributions to the Progressive 
Conservative Party and whether he had entertained Mike Harris at his home. It was 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  26 

 
 

                                             

incumbent on the trial judge to consider this evidence when assessing what more 
Mr. Schiller could and should have done to try to verify how influential Mr. Grant was 
politically and whether his influence had or would affect the approval decision.  

[66] Mr. Grant’s refusal to respond to Mr. Schiller was also relevant to the trial judge’s 
analysis of whether the article contained the gist of the plaintiff’s side of the story. So 
too, on the other side, was the fact that Mr. Schiller did not include in the story the 
portion of Lorrie Clark’s e-mail admitting that the cottagers could be wrong in assuming 
that Mr. Grant was using political influence to get his project approved. There was also 
Mr. Schiller’s explanation for why he left out that comment . The trial judge should have 
weighed and balanced these aspects of the evidence when considering the important 
Reynolds factor of whether the article contained the gist of the plaintiff’s side of the story. 

[67] To conclude on this issue, the trial judge erred by not considering public interest 
responsible journalism as a separate defence from the defence of qualified privilege. By 
conflating the two defences, he wrongly concluded that the subject matter of the article 
was not of general public interest. He further erred in his application of the relevant 
Reynolds factors by failing to first have the jury determine the meaning of the impugned 
language. The extent of the sting of the libel will inform the application of the Reynolds 
factors to the issue of responsible journalism. The trial judge also failed to consider the 
full scope of the evidence in determining whether the defendants acted responsibly and 
fairly in researching, verifying and publishing the article. It was incumbent on the trial 
judge to apply the relevant factors in a way that sought to favour publication if the article 
was researched and published responsibly. 

[68] As the defence of responsible journalism is a question of law for the judge to 
decide, in some cases the Court of Appeal will be able to apply the appropriate factors 
and substitute its own decision for that of the trial judge. However, for the reasons 
discussed above, the defence of responsible journalism cannot be properly evaluated in 
this case without regard to the meaning of the statements. That is a question that must be 
answered by a jury before Mr. Schiller’s actions in researching, verifying and publishing 
the article could be properly evaluated in accordance with the Reynolds factors.  
Issue 2: The Defence of Fair Comment on a Matter of Public Interest 

[69] The trial judge left the defence of fair comment on a matter of public interest with 
the jury. He instructed the jury that the matter was one of public interest. They had to 
decide whether the statement was fact or comment and if it was comment, whether the 
defendants had met the legal test for the defence of fair comment.4 

 
4 The defendants also pled justification of the article, but only on the meaning they attributed to it. They did not seek 
to justify as a fact that the approval was a “done deal.” 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  27 

 
 
[70] The defendants’ position is that the claimed sting of the libel, the statement: 
“[e]veryone thinks it’s a done deal because of Grant’s influence – but most of all his 
Mike Harris ties,” is a comment and not a statement of fact. The respondents’ position is 
that the statement is an allegation of fact, dressed up to look like a comment by prefacing 
it with the phrase “everyone thinks”. 

[71] The defence of fair comment was the subject of a recent decision of the Supreme 
Court of Canada in W.I.C. Radio Ltd and Raif Mair v. Simpson (2008), 293 D.L.R. (4th) 
513, released June 27, 2008. As the WIC case was released following the argument in this 
appeal, counsel were given the opportunity to make written submissions on its effect on 
the appeal. 

[72] In WIC, Raif Mair, an outspoken and contentious radio talk show host, had 
commented on another outspoken public figure, Kari Simpson, who was known to hold 
homophobic views. Simpson claimed that Mair’s comment about her on the radio 
suggested that she advocated violence against gay people. He contended that he neither 
said nor believed such a comment. The issue was whether he was entitled to rely on the 
defence of fair comment. 

[73] The court in WIC first addressed how to assess whether a statement should be 
characterized as fact or comment. The court approved the statement of the New 
Brunswick Court of Appeal in Ross v. New Brunswick Teachers’ Association (2001), 238 
N.B.R. (2d) 112 at para. 56 that a comment includes a “deduction, inference, conclusion, 
criticism, judgment, remark or observation which is generally incapable of proof,” and 
that “what is comment and what is fact must be determined from the perspective of the 
reasonable viewer or reader” (Ross, para 62). 

[74] In WIC, the Supreme Court endorsed the test for fair comment that was set out by 
Dickson J. in his dissenting reasons in Cherneskey v. Armadale Publishers Ltd., [1979] 1 
S.C.R. 1067 as follows: 

a) the comment must be on a matter of public interest; 

b) the comment must be based on fact; 

c) the comment, though it can include inferences of fact, 
must be recognisable as comment; 

d) the comment must satisfy the following objective test: 
could any [person] honestly express that opinion on the 
proved facts? [Emphasis added by the SCC] 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  28 

 
 

e) even though the comment satisfies the objective test the 
defence can be defeated if the plaintiff proves that the 
defendant was [subjectively] actuated by express malice.  

[75] Importantly, Binnie J. went on to note that the authors of Duncan and Neill on 
Defamation (2nd ed., Toronto: Butterworths, 1983 at p.63) had subsequently reformulated 
condition d) to say: “Could any fair-minded man honestly express that opinion on the 
proved facts?” Binnie J. rejected that reformulation. He observed that a qualitative 
standard such as fair-mindedness should not be included as an element of the test because 
what is considered fair-minded is inherently subjective. In the context of the fair 
comment defence, even stubborn or unreasonable people are entitled to state their 
honestly held views if their views are based on true facts (para. 28): 

Trenchant criticism which otherwise meets the “honest 
belief” criterion ought not to be actionable because, in the 
opinion of a court, it crosses some ill-defined line of “fair-
mindedness.” The trier of fact is not required to assess 
whether the comment is a reasonable and proportional 
response to the stated or understood facts. 

[76] He also quoted at para. 49 from Gleeson C.J. in the High Court of Australia in 
Channel Seven Adelaide Pty Ltd. v. Manock (2007), 241 A.L.R. 468, who explained at 
para. 3 that:  

The protection from actionability which the common law 
gives to fair and honest comment on matters of public interest 
is an important aspect of freedom of speech. In this context, 
“fair” does not mean objectively reasonable. The defence 
protects obstinate, or foolish, or offensive statements of 
opinion, or inference, or judgment, provided certain 
conditions are satisfied. The word “fair” refers to limits to 
what any honest person, however opinionated or prejudiced, 
would express upon the basis of the relevant facts. [Emphasis 
added by SCC.] 

[77] In Cherneskey, Dickson J. had rejected the concept that the belief had to be fair in 
the sense of reasonable, rather than just honestly held. On the facts in WIC, Binnie J. 
found that the proper question was not necessarily what Raif Mair honestly believed but 
“whether the defamatory imputation that Kari Simpson ‘would condone violence toward 
gay people’ is an opinion that could be held by an honest person in the circumstances” 
(para. 61).  



 
 
 
 

 
 

 
Page:  29 

 
 
[78] In his charge to the jury in this case, the trial judge first explained that the 
defendants had to prove that the words complained of were recognizable by an ordinary 
reader as comment or opinion. The defendants object that the trial judge should have 
ruled that the impugned statement was a comment and not left that issue for the jury. In 
my view, although that is open to a trial judge, he made no error in explaining the test to 
the jury and leaving that issue, which was highly contested in the action, to the jury for its 
decision. 

[79] He next told the jury that the article must be based on true facts set out or clearly 
indicated in the article and that it must be on a matter of public interest. As to component 
(d) of the test, as outlined by Binnie J. in WIC, the trial judge then explained that the 
defendant had to establish that the comment was one “which a person could honestly 
make on the facts proved.” He then said: “The comments must at least be fair in the sense 
that a fair-minded person could believe the comment. The comments must satisfy the 
following objective tests: Could any fair-minded person honestly express that opinion on 
a proved fact?” He went on to the final component of the test, telling the jury that the 
defence will fail if the plaintiff proves on the balance of probabilities that the defendant 
was actuated by express malice. 

[80] The trial judge then discussed the impugned statements in the context of whether 
they were statements of fact or comment and told them that as a matter of law, this was a 
matter of public interest. On the issue of the objective honest belief test, he accurately 
repeated it twice, asking the jury whether the comment was one “which a person could 
honestly make on the facts proved?” However, he then repeated four further times the 
erroneous concepts of “fairness and fair-mindedness”. He said to the jury, “So ask 
yourselves a question: Could a fair-minded person honestly express that opinion? The 
comment must be fair in the sense that a fair-minded person would believe it. So was it a 
comment? Could a fair-minded person express that comment?” He then added at that 
point that “a statement of fact cannot be a comment for the purpose of fair comment if it 
is a new and independent fact. The plaintiffs submit that the statement ‘Everyone thinks 
it’s a done deal’ is a new and independent fact, and therefore ought not to be treated as 
comment.” 

[81] The trial judge summarized the five components of the fair comment defence, with 
number four being: “A fair-minded person could honestly express that opinion on 
approved facts.” 

[82] Finally, the trial judge properly charged the jury on s. 24 of the Libel and Slander 
Act as follows: 

There’s also s. 24 of the Libel and Slander Act that says,  



 
 
 
 

 
 

 
Page:  30 

 
 

Where a defendant published defamatory matter 
that is an opinion expressed by another person, 
a defence of fair comment by the defendant 
shall not fail for the reason only that the 
defendant or the person who expressed the 
opinion or both, did not hold the opinion, if a 
person could honestly hold that opinion. 

So in this case, Mr. Schiller relied on an opinion from Lorrie 
Clark when he wrote, “Everyone thinks it’s a done deal 
because of Grant’s influence but most of all his Mike Harris 
ties.” If you find that the quote is comment and not a 
statement of fact, s. 24 provides that the defence of fair 
comment will not fail only because one or both did not hold 
the opinion stated, provided a person could honestly hold that 
opinion. 

[83] I set out the trial judge’s instructions on this issue in detail to show that although 
he properly set out the honest belief test in his first description to the jury and in the s. 24 
instruction, he repeated many times the concept that when applying the test, jury 
members were to consider what a “fair-minded” person would believe. In my view this 
was an error that may have affected the jury’s verdicts.  

[84] On the issue of malice, the plaintiffs presented the defendants as having acted 
unfairly toward Mr. Grant and as having been motivated by malice in the way they 
approached the story and its publication. On the basis of the very large punitive damages 
award, it appears that the jury accepted this characterization of the defendants’ behaviour.  

[85] Given the jury’s apparent finding that the defendants were actuated by malice, it is 
arguable that the verdict was not impacted by the trial judge’s error in formulating the 
honest belief component of the fair comment test. However, reading the charge as a 
whole, one cannot say that this error, in combination with other errors that I will discuss 
below, did not contribute to the overall view reached by the jury. 

[86] Because this case involved a media report relaying cottagers’ concerns about a 
proposed development, some confusion arose when the judge charged the jury on the role 
of honest belief when considering the issue of malice. When explaining the concept of 
malice in the context of fair comment, the trial judge informed the jury members that 
malice could not be found if they decided that the writer honestly believed the statement. 
Although he informed the jury of the application of s. 24 of the Libel and Slander Act, 
which provides that a writer may still be protected by the fair comment defence even 
where he or she may not honestly believe what is being reported as long as it could 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  31 

 
 
honestly be believed, he did not explain to the jury how this proposition could impact the 
question of honest belief as it related to the determination of malice.  

[87] The trial judge reinforced this potential confusion later in the malice charge after 
he instructed the jury, properly, that to find malice the dominant purpose must be to 
injure the plaintiff. He then told them:  

You must start by presuming the good faith and honest belief 
of the defendant in the truth of the statement.… Juries should 
be very slow to draw the inference that a defendant was so far 
actuated by improper motives as to deprive him of the 
protection of fair comment, unless they are satisfied that he 
did not believe what he said or wrote was true or that he was 
indifferent to its truth or falsity. The test of honest belief is 
subjective not objective. This means that the belief does not 
have to be reached on reasonable grounds. The test is whether 
the defendant honestly believed the words to be true and if 
you so find, there is no malice.  

[88] Of course in this case, the defendants were reporting the concern expressed by 
Lorrie Clark and the cottagers and setting out the background for their concerns. 
Focusing on Mr. Schiller’s honest belief in the truth of the statement to determine malice 
was misleading and potentially confusing to the jury in the context of this article. It was 
correct to charge the jury that intrinsic evidence, such as the use of language in the article 
that was excessive, disproportionate to the facts or containing gross irrelevancies, could 
be used to infer malice. It is also correct that if the jury believed that by embellishing the 
factual record to support the cottagers’ concerns, the defendants had adopted the 
comment as their own, then their lack of honest belief could be relevant to malice, but not 
otherwise. The trial judge’s failure to explain this was confusing and an error in the 
context of this charge. 

[89] In his charge on malice, the trial judge referred to the ten reasons that plaintiffs’ 
counsel had told the jury should make them find malice. Although he did not restate those 
reasons to the jury, the trial judge did not balance plaintiffs’ counsel’s submissions by 
referring to any of defendants’ counsel’s submissions on the evidence that the defendants 
said showed that they were not actuated by malice.  

[90] Also, the first of the ten reasons for finding malice that plaintiffs’ counsel had put 
to the jury was that Mr. Schiller did not honestly believe that Peter Grant had used 
political influence to affect the approval process. Again, Mr. Schiller’s personal belief 
was not relevant if the purpose and effect of the story was to report the opinion of others. 
It could only be relevant if he was adopting the comment as his own view. 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  32 

 
 
[91] The other important issue that arises out of this part of the charge relates to the 
intended meaning of the defamatory words. Mr. Schiller had explained that he did not 
believe the article said or meant that Mr. Grant had used direct political pressure.  

[92] The relevance of what the publisher of the defamatory statement subjectively 
meant and honestly believed arose in the Supreme Court’s consideration of the defence of 
fair comment in the WIC decision. In that case, Mr. Mair contended that his words had 
not suggested that Ms. Simpson advocated violence against gay people, nor did he 
honestly believe that she did. The issue was whether he could rely on the defence of fair 
comment if the words did have that meaning, when he had no honest belief in the 
statement if it had that meaning. Binnie J. disposed of the issue in favour of Mr. Mair, 
stating: “It seems to me that defamation proceedings will have reached a troubling level 
of technicality if the protection afforded by the defence of fair comment to freedom of 
expression (“the very lifeblood of our freedom”) is made to depend on whether or not the 
speaker is prepared to swear to an honest belief in something he does not believe he ever 
said” (para. 35).  However, as Lord Nicholls of Birkenhead pointed out in Bonnick, if the 
unintended meaning is a clear one that others would understand from the impugned 
words, the publisher of those words may not be able to avoid responsibility for the 
unintended meaning. 

[93] The trial judge did not clarify at any stage that since Mr. Schiller was the conduit 
for the comment and not its maker, the fact that he did not honestly believe it could not 
be used as a foundation for finding malice unless in the context of the article, he had 
adopted the comment as his own. However, other evidence intrinsic to the article, such as 
the choice of language and the context in which it was used, could be used to infer malice 
on the part of Mr. Schiller.  

[94] Of course, malice can only defeat the defence of fair comment if malice was 
shown to have been the dominant purpose for writing the article.  Although the trial judge 
did mention this requirement in the course of his instruction on malice, he did not make it 
clear to the jury that even if they found some of the elements that could be construed as 
malice, if the defence of fair comment otherwise applied, malice would only defeat the 
defence if it was the dominant purpose of the defamatory article. 
Issue 3: Other Errors in the Charge 

[95] The defendants submit that the trial judge erred by failing to fairly summarize the 
evidence in his charge. Although he reviewed the evidence of each witness in 
examination in chief and in cross-examination, he did not review the cross-examination 
of the plaintiffs’ witness, Mr. Webster, the employee whom Mr. Grant sent to detain the 
Star photographer, Mr. Slaughter, until the police arrived and who used his car to try to 
prevent Mr. Slaughter from leaving the area. The trial judge reviewed Mr. Webster’s 
evidence in chief but did not mention his cross-examination in which he acknowledged 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  33 

 
 
several important details: (1) that Mr. Grant told him to try to block Mr. Slaughter from 
leaving the area, (2) that he did not move over to the side of the road to let Mr. Slaughter 
pass, causing him to narrowly miss the ditch, and (3) that he did not see Mr. Slaughter on 
the golf course but saw him standing by the side of the public road on the swale taking 
pictures. This evidence was important to the defendants in the context of the second 
aspect of the libel claim relating to how this incident was conveyed in the article. 

[96] Defendants’ counsel asked the judge to correct this in a recharge but he declined to 
do so. Although this was not a fatal error, it is important that a trial judge fairly 
summarize the evidence, especially the evidence on significant issues in the action.  

[97] The defendants submit that the trial judge erred in his instruction to the jury 
regarding defamatory meaning. He told the jury that he had decided as a matter of law, 
that the words complained of were capable of having a libellous meaning and it was now 
for them to decide whether the words actually libelled the plaintiff. He went on to say: 
“The result of my decision that the words are capable of a libellous meaning is that the 
words complained of are, in law, presumed to be false. The plaintiff does not have to 
prove they are false because they are presumed to be false.” 

[98] In the course of considering this submission, it came to my attention that this part 
of the charge, as well as several other aspects of the charge that included examples used 
by the trial judge to illustrate legal concepts, came from a standard form of charge used 
by trial judges in Ontario. This instruction, as well as the examples, appear to have been 
included in the standard form for several decades, which explains why the trial judge 
relied on them.  

[99] However, this instruction is in error and misleading to the jury. It is the jury’s role 
to determine whether the words complained of are defamatory. It is only once they decide 
that the words are defamatory that the words are presumed to be untrue and the plaintiff 
is presumed to have suffered damage from their publication. If the defendant wishes to 
justify the words, the defendant must prove they are true. The presumption of falsity does 
not arise from the ruling of the trial judge that the words are capable of being defamatory. 
That ruling is simply the result of the exercise of the gatekeeper function before the trial 
judge may leave the issue of whether the words are defamatory to the jury. The ruling has 
no other legal consequence. Telling the jury that the presumption of falsity arose from 
that ruling before they had decided if the words were defamatory may have given them a 
negative impression about the words and about the defendants’ use of the words, before 
the jury began their job. 

[100] Eady J., a very experienced libel judge in the High Court of Justice in England, 
gave the following instruction on the presumption of falsity in Jameel (cited by the Court 
of Appeal in its judgment at para. 41), which makes it clear that the presumption of 
falsity arises only if the jury decides that the words are defamatory: 



 
 
 
 

 
 

 
Page:  34 

 
 

Before I come to the evidence on these issues, which you 
have to consider, can I just say one or two more things about 
the general shape of this case. First, if you decide that it is 
defamatory of one or both claimants, we must all proceed on 
the basis that any such defamatory allegation is untrue. We 
take that as a given. 

[101] In my view, the better practice is for trial judges not to tell juries about rulings 
they have made, unless it is necessary either to instruct them to follow a particular ruling 
or to tell them that a conclusion is unavailable because of a legal ruling.  

[102] Similarly, examples used to illustrate points of law are best taken from the 
evidence itself, as this is very helpful to juries in understanding a point. Examples can be 
helpful when they are neutral in the context of the case, such as when trial judges explain 
the concept of circumstantial evidence by saying that a person who wakes up in the 
morning and sees it is wet outside may infer that it rained overnight. The standard libel 
charge, however, includes the example of Mr. X, a city’s treasurer who overspent his 
budget and who became the subject of an article reporting that he had “liberated public 
money”. The trial judge referred to this example several times in his charge to illustrate 
concepts of meaning. In my view, this is not a neutral example, but is clearly defamatory, 
suggesting that Mr. X stole the money. It can be diverting and unhelpful for the jury to 
have to focus on new fact situations when they are trying to understand and apply 
difficult and nuanced concepts in libel to the evidence they have heard.    

[103] The defendants object to the decision of the trial judge to allow the plaintiffs to 
lead evidence and claim damages based on the allegation that the article caused the MNR 
to delay the approval of the golf course project. This issue was not pleaded but was raised 
just before trial. This was clearly a discretionary decision made by the trial judge on a 
matter of procedure that is to be accorded deference. I agree with the defendants, 
however, that the evidence on this issue was speculative at best and no evidence was 
called from the MNR, the only people with real knowledge on the issue. It would 
therefore have been preferable for the trial judge to explain this to the jury when leaving 
this aspect of damage with them. 

[104] The defendants raise several objections to the charge on the issue of damages. The 
trial judge’s discussion of damages was brief. He was entitled to conclude that aggravated 
and punitive damages could be available depending on the jury’s view of the evidence 
and the meaning of the article, and to instruct them accordingly.  

[105] The defendants also ask the court to reduce the amount of the compensatory 
damage awards and to vacate the punitive damage award. Because I would order a new 



 
 
 
 
 
 

 
 

 
Page:  35 

trial based on the errors already identified, it is unnecessary to further address these 
issues. 
Conclusion 

[106] As the public interest responsible journalism defence is a question of law for the 
judge to decide, in some cases where there is an error by the trial judge in applying the 
test, the Court of Appeal will be able to apply the appropriate factors and substitute its 
decision for that of the trial judge. However, in this case, for the reasons I have discussed 
above including the need for the jury to decide the meaning of the impugned statements 
for the purpose of assessing the defence, as well as because other errors in the charge 
may well have affected the jury’s verdict, the proper remedy in this case is a new trial 
where all of the issues will be decided. 

[107] I would therefore allow the appeal, set aside the verdict and order a new trial. The 
costs of the first trial shall be in the discretion of the trial judge who hears the new trial. 
The costs of the appeal shall be to the appellants, fixed at $65,000 inclusive of 
disbursements and GST. 

  Signature: “K. Feldman J.A.” 

    “I agree M. Rosenberg J.A.” 

    “I agree Janet Simmons J.A.” 

RELEASED: “MR” November 28, 2008 
 


	Feldman J.A.:
	Facts
	Issues
	Analysis
	Issue 1: The Defence of Public Interest Responsible Journalism
	Issue 2: The Defence of Fair Comment on a Matter of Public Interest
	Issue 3: Other Errors in the Charge
	Conclusion
	RELEASED: “MR” November 28, 2008


